Transmerin visiona oli luoda yksi digitaalinen alusta konserninlaajuiselle toiminnanohjausjärjestelmälle, joka tukee yritystä sen pitkän tähtäimen liiketoimintatavoitteissa. Yhtiö lähti digitalisoimaan toimintojaan älykkäällä pilvialustalla ajetulla toiminnanohjausratkaisulla. Transformaatiohankkeen tavoitteet saavutettiin Transmerin ja Isletin tiimien saumattoman yhteistyön ansiosta.
Transmeri siirtyi SAP S/4HANA -ratkaisuun Microsoft Azure -alustalla konversiolla olemassa olevasta ERP-järjestelmästä sujuvassa 9 kuukauden projektissa. Transmeri ja Islet aloittivat transformaatioprojektin valmistelut vuonna 2019. S/4HANA -transformaation päävaiheet olivat S/4HANA-arviointi, S/4HANA- konseptin todennusprojekti (proof-of-concept), Unicode-konversio, SAP ERP Azure -migraatio, sekä S/4HANA-konversio. Islet avusti Transmeriä siirtämään nykyisen SAP ERP -järjestelmän Microsoft Azure -alustalle ja vaihtamaan sen sitten SAP S/4HANA:an. Transmeri on ohjannut liiketoimintaansa onnistuneesti SAP S/4HANA:ssa Azure-alustalla vuoden 2021 alusta lähtien.
Kuuntele Kimmon kokemuksia Transmerin matkasta kohti SAP S/4HANA:a Microsoft Azuressa: Lighthouse-haastattelu
Tehokkuuden lisääminen ja uusien palvelujen mahdollistaminen asiakkaille ja työntekijöille
Konsernin tavoitteena on yhdistää jo olemassa oleva ERP -sovellusympäristö, joka on pirstoutunut sulautumis- ja yritysostotoimien seurauksena. Uuden järjestelmän ansiosta Transmeri pystyi muun muassa automatisoimaan yritysten välisiä laskutus- ja myyntitilausprosesseja, nopeuttamaan talousraportointia ja parantamaan myynnin suunnittelun tarkkuutta. Operatiivinen raportointi on parantunut nyt kun Transmerin ei enää tarvitse yhdistää useita raportteja taulukkoon laskelmien tekemiseksi.
Osana transformaatioita työntekijöille mahdollistettiin turvallinen, ajasta ja paikasta riippumaton, pääsy liiketoiminnan kannalta kriittisiin ratkaisuihin – tuottavuuden ja työntekijöiden tyytyväisyyden parantamiseksi. Kertakirjautuminen Microsoft Office 365 Multi-Factor Authenticationilla toteutettiin sekä Fiori- että SAP GUI -käyttöliittymissä. Työntekijöiden kokemusta ja yleistä tuottavuutta parannettiin myös rakentamalla kahdeksan mukautettua ja 18 vakiomallista Fiori -sovellusta.
Painopiste erinomaisessa asiakaspalvelussa ja yhdenmukaistetuissa, pilvipohjaisissa IT -järjestelmissä
Jo yksinkertaistetut prosessit auttavat parantamaan asiakaskokemusta. Transmeri on lanseerannut uuden verkkokaupan, joka on integroitu SAP S/4HANA -järjestelmään ja jonka avulla asiakkaat voivat tehdä tilauksia suoraan varastoon ilman asiakaspalvelun apua, näin nopeuttaen toimitusta. Uuden järjestelmän avulla Transmeri automatisoi yritysten välistä laskutusta ja myyntitilauksia, nopeuttaa taloudellista raportointia ja parantaa myynnin suunnittelun tarkkuutta.
Transmeri on myös siirtänyt logistiikkaprosessinsa SAP Fiori -sovelluksiin. Aiemmin varastotyöntekijöiden oli luotava toimitukset ja varastonhallinnan siirtotilaukset ja postitettava tavarat manuaalisesti. He suorittavat nämä tehtävät nyt automaattisesti uuden käyttöliittymän avulla, mikä lyhentää poiminta-aikoja ja parantaa työntekijöiden käyttökokemusta.
LYHYEMPI TILINPÄÄTÖKSEN VALMISTELUAIKA, TAVOITE
RAPORTTIEN LUOMINEN, JOKA ENNEN KESTI JOPA TUNNIN
LYHYEMPI TOIMITUSAIKA
MYYNTIENNUSTEIDEN PÄIVITTÄMINEN, ENTISEN 12H SIJAAN
MYYNTITILAUKSISTA AUTOMATISOITU ENSIMMÄISESSÄ VAIHEESSA
Jukka Penttinen
CBO – Business Transformations, Isletter
jukka.penttinen@isletgroup.fi
+358 40 355 1973
#IsletGroup #SAP #S4HANA #Microsoft #Azure #businesstransformation #project #success #teamwork #Transmeri #cloudERP