Kuinka usein saat mahdollisuuden olla mukana tekemässä näin kokonaisvaltaista muutosta?

Lähdimme luomaan uutta ilmettä ja fiilistä 20 vuoden historian omaavalle vahvalle yrityksellemme. Tämä on matka, josta opin valtavasti ja olen aidosti ylpeä siitä, että saan olla osa tällaista yritysidenteettiä, Isletter-perhettä. Pelkästään nimen vaihtaminen ja visuaalisen ilmeen uudistaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Se vaatii aikaa, huomiota ja syvää sukellusta siihen, keitä olemme ja miten haluamme tulla nähdyksi tulevaisuudessa. Olemme aina olleet uraauurtava esikuva monimuotoiselle ajattelulle ja työskentelylle teknologian maailmassa. Meistä huokuu uuden aikakauden energia.

Brändäys on tämän päivän yksi tehokkaimmista työkaluista ja sen avulla voidaan jopa muuttaa markkinaa. Persoonallisuus, ainutlaatuisuus, luotettavuus ja uskollisuus ovat onnistuneen brändin tärkeimpiä kulmakiviä. Menestyksekkäimmät brändit eivät koskaan ole identiteettikriisin uhreja. He tietävät keitä he ovat ja tuntevat vastuunsa niille joita he palvelevat, eivätkä rönsyile. Uusia innovaatioita johdetaan jatkuvasti unohtamatta aitoutta. Ne keskittyvät siihen, mikä on tärkeintä heidän asiakkailleen.

Miten voimme kehittää ja luoda vastustamatonta asiakaskokemusta, joka kuvastaa brändimme visiota ja arvoja ja samalla vastaa asiakkaiden vaatimuksiin? Vastaus ei ole mustavalkoinen. Ne brändit, jotka pystyvät antamaan ja luomaan tavoitellun kokemuksen jokaisella kosketuspisteellään ulkomaailmaan, pystyvät erottautumaan ja johtamaan tietään onnistuneesti uudelle aikakaudelle. Kantavana ajatuksena meillä on, että perustamme säilyy vahvana kuin kallio, vaikka kehitymme ja kasvamme. Muistamme mistä olemme tulleet, vaikka katsommekin tulevaisuuden horisonttiin.

Kiteytettynä brändiuudistus ei ole vain uuden brändin lanseerausprosessi, vaan se antaa ennen kaikkea yrityksellesi arvon asiakkaan silmissä. Brändi-identiteettisi on tapa, jolla määrität yrityksesi itsellesi, ulkoisille yleisöille ja työntekijöille. Se ilmentää olemassaolosi ytimen, mistä yrityksesi on rakentunut ja mitä arvostat. Se on kulttuurisi, toimintatapasi, taglinesi, pääviestisi, signaalisi, olemuksesi, toimiston fiilis, tapa jolla tiimisi on vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja paljon muuta.

Miksi brändi on tärkeä? Väitän, että tunteen voiman avulla vahva brändi-identiteetti auttaa hankkimaan asiakkaita, motivoimaan työntekijöitä ja luomaan uskottavuutta.

Tosiasia on, että hyvin brändätyt yritykset erottuvat!

Asiakkaat ovat jatkuvasti pommitettuja markkinoinnilla. Hyötyä siitä on vain silloin, kun he tunnepitoisesti sitoutuvat viestiin, jonka he huomaavat.

Minkä tyyppiset yritykset luovat tällaista yhteyttä? Yritykset, joilla on vahva käsitys siitä keitä he ovat ja yleisö, jota he haluavat palvella. Ne, joiden palvelut, ratkaisut ja tuotteet kertovat selkeästi miksi he erottuvat paremmin kilpailijoistaan.

Uuden ja nykyisen asiakassuhteen sitouttaminen edellyttää kykyä kouluttaa, viestiä ja innostaa yleisöä brändistäsi – mitä se edustaa ja tarkoittaa.

Nykypäivän asiakas odottaa enemmän brändiltä, ei pelkästään viestiä, jota se kommunikoi – vaan myös miten se toimitetaan ja minkälaisen jäljen se jättää. Siksi sisällön markkinointi on niin tärkeää ja sen on oltava kiinnostavasti ja laadukkaasti toteutettu.

Jotta voit todella erottautua ja johtaa tietäsi asiakaskokemuksen parantamisessa, sinun on sisäistettävä kaksi keskeistä käytäntöä: Seuraa tarkasti asiakkaittesi käyttäytymistä digitaalisessa maailmassa ja ymmärrä emotionaaliset suhteet, joita he rakentavat palveluiden, ratkaisujen ja tuotteiden kanssa fyysisessä maailmassa. Nykypäivän asiakkaat odottavat, että jokainen organisaatio, johon he ovat vuorovaikutuksessa, tietää ja tuntee heidät. He ovat antaneet sinulle pääsyn tietoihinsa jokaisen kanavan kautta, johon he ovat vuorovaikutuksessa. Joten käytä sitä, analysoi sitä ja ymmärrä se. Saumattomien asiakaskokemusten on perustuttava tietojen ja näkemysten yhdistämiseen asiakkaan todelliseen elämään. Sen avulla voit ajaa todellista muutosta yrityksesi tavassa tavoittaa asiakkaasi haluamallasi tavalla.

Visio ja tarkoitus on oltava sisäistettynä myös jokaiselle organisaatiossa työskentelevälle ihmiselle. Varmistamalla, että ihmiset kaikkialla liiketoiminnassasi ymmärtävät miten heidän on sovitettava toimintansa yhteen brändin kanssa – on keskeinen askel. Ennen kuin asiakkaan kokemuksia johdetaan positiivisesti ja pitkällä aikavälillä, toimi ensin organisaation sisällä. Toisin sanoen, älä juokse ennen kuin opit kävelemään.

Ihmiset pitävät yllätyksistä ja haluavat erilaisia kokemuksia. Älä ole liian ennustettavissa. Sekoita pakkaa ja venytä ajattelusi. Älä koskaan ota yleisöä itsestäänselvyytenä.

Muista, että asiakkaat arvioivat uudelleen myös heidän tarpeitaan useammin kuin luulisi. Sen sijaan, että olisit reaktiivinen asiakkaidesi tarpeisiin, pyri olemaan proaktiivinen ja auta myös heitä uudistamaan itseään. Hallinnoi ja johda aktiivisesti asiakkaiden sitouttamisstrategiaasi tai joku muu tekee sen paremmin.

Mitkä asiat kiinnittävät huomion? Koska olet trendikäs, asiaankuuluva, innostava, tarkoituksellinen, asiantunteva, innovatiivinen ja yhteisökeskeinen brändi – nämä ovat asioita, jotka saavat ihmiset pysähtymään, kuuntelemaan ja kiinnittämään huomiota. Asiakkaat haluavat tunnistaa brändin, jonka mukana he voivat kasvaa, ansaita luottamuksen ja saada heidät tuntumaan arvokkaalta. Ihmiset haluavat linkittyä brändiin, jonka tuotteet, palvelut ja ratkaisut auttavat tuomaan heidän liiketoimintaansa tai elämäänsä merkitystä. Brändin on oltava kuin asiakkaan paras ystävä.

Luottamus

Ammattimaisuus on tärkeä uskottavuuden luomisessa. Asiakkaat harkitsevat kahdesti liiketoiminnan aloittamista sellaisen yrityksen kanssa, jonka viesti ei ole yhtenäinen ja selkeä. Kuten edellä mainittiin, tunnereaktiot brändin nimeen, ulkonäköön ja kokemukseen ovat aivoissamme, ja nämä reaktiot vaikuttavat voimakkaasti asiakkaan päätöksiin.

Uskollisuus

Asiakkaat ovat uskollisia brändille, joka jakaa heidän arvonsa. Kun kehität brändinviestintääsi on tärkeää viestiä arvojesi avulla, jotta voit rakentaa emotionaalisen yhteyden kohdemarkkinoihin. Luottamus brändiin voi usein kestää koko eliniän ja usein jopa välittyy eteenpäin tuleville sukupolville.

Jos työntekijä työskentelee yrityksessä, jolla on arvostettu maine he tuntevat samaistuvansa voimakkaasti liiketoiminnan tehtävien ja arvojen suhteen, he ovat ylpeitä siitä, mitä he tekevät ja mihin kuuluvat.

Perintö

Vanhalla, tutulla tavalla brändijohtaminen on tavaramerkki, josta on vaikea luopua. Kun kehität brändiäsi, mikä on perintö, jonka haluat jättää jälkeesi? Mistä on brändisi tunnistetaan? Brändin perintö alkaa alkuperästä, sen ydinideasta – keskeisestä ideasta tai ajatuksesta, joka kattaa kaikki brändin puolet.

Oma mielipiteeni on, että brändit, jotka “jakavat sadon” menestyksestään – ovat niitä, jotka tavoittavat yleisönsä parhaiten. “Give Back” on oltava keskeinen osa jokaisen brändin DNA:ta. Valitettavasti monet brändit unohtavat antaa takaisin juuri niille, jotka tukevat kasvua. Menestynyt brändi ei rakennu pelkästään markkinaosuuksien voitoista ja kannattavuudesta, se on myös menestyksen jakamista muiden kanssa.

Olitpa muutamia tuhansia, miljoonia tai miljardeja vaihtava organisaatio, anna osoitus kunnioituksesta ja kiitollisuudesta ihmisille ja yhteisöille, joita brändisi palvelee. Ota aikaa vuorovaikutukseen sellaisilla tavoilla, jotka erottuvat ja jättävät jäljen. Vaihtoehtoja on useita. Tarjoa sponsorointia, jos olet aidosti kiinnostunut syyn tukemisesta, ole johdonmukainen yhteisön tavoitteen kanssa ja osallistu aktiivisesti hyväntekeväisyystapahtumiin ja yhteisölllisyyttä tukevaan toimintaan. Rakenna oma sosiaalisen vastuun strategiasi. Jos sinulla on rajoitetut resurssit tai haluat vain pitää sen yksinkertaisena, voit osoittaa sen myös arjen pienin teoin. Kaikella on merkitystä.

Brändeillä on nykyään merkittävä vastuu yhteiskunnassa, mahdollisuus koskettaa maailman tarpeita ja auttaa tekemään siitä paremman paikan. Kansainvälisesti toimivana suomalaisena perheyrityksenä haluamme tehdä maailmasta paremman uusimman teknologian avulla ja olemme aina lähellä asiakkaitamme. Emme vain puhu kauniisti, vaan arvomme ovat tekoja.

 

Blogin kirjoittaja Piia Hoffsten toimi aiemmin ISLET:n operatiivisena johtajana.

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat keskustella lisää, ota yhteyttä:

Janina Luoto
CEO, Isletter
janina.luoto@isletgroup.fi
+358 40 574 1266

#BPSnytISLET #isletgroup #isletters #redbeaniesquad #brändäys

Like what you read? Share this!