Lumenen AI-ratkaisu tuo tehokkuutta ja johdonmukaisuutta sisältötyöhön
Lumene lähti ratkaisemaan haastetta tekoälyn avulla kehittämällä omaa AI-ratkaisuaan vaiheittain. Tavoitteena oli parantaa tiedon löydettävyyttä ja luotettavuutta, sekä automatisoida sisällöntuotantoa brändiä tukevalla tavalla. Kumppaniksi valikoitui Islet Group, jolla on laaja kokemus generatiivisesta tekoälystä, Microsoftin teknologioista, sekä Lumenen toimialan erityispiirteistä.
Tiedolla johtamista AI:n avulla – tuotehaku ja vertailu käyttöön Teamsissa
Ensimmäisessä vaiheessa Lumene halusi tarjota eri rooleissa toimiville työntekijöille tehokkaan työkalun tuotteisiin liittyvän tiedon hakemiseen ja analysointiin. Ratkaisuksi kehitettiin Microsoft Teamsiin integroitu Agentti, eli AI-chatbotti, joka toimii käyttäjälle keskustelupohjaisena rajapintana Lumenen tuotetietokantaan.
Agentti ymmärtää käyttäjän luonnollisella kielellä esitettyjä kysymyksiä, ja sen avulla käyttäjät voivat mm. hakea tietoa tuotteista EAN-koodilla, vertailla eri tuotteita, listata tuoteryhmiä tai selvittää yksityiskohtaisia tietoja, kuten vaikuttavat ainesosat, käyttötarkoitus tai pakkauskoot. Lisäksi täysin uudenlaisen toiminnallisuutena ratkaisun kautta voidaan hakea sopivia tuotteita vapaasti kuvaamalla käyttötarkoitusta, käyttäjää ja muita ominaisuuksia. Agentti vastaa luontevasti ja tarkasti vaikeisiinkin kysymyksiin, kuten ”Mikä tuote olisi sopiva ympäristötietoisen ja herkkäihoisen nuoren henkilön ihon hoitoon?”
Ratkaisun perustana toimii Isletin rakentama Retrieval-Augmented Generation (RAG) -arkkitehtuuri, jossa käyttäjän kysymykset ohjataan Azure Prompt Flow’n kautta tuotetiedon sisältävään hakuindeksiin. Haku yhdistyy generatiiviseen tekoälyyn, joka koostaa vastaukset faktapohjaisesti. Ratkaisu on siis integroitu Lumenen tuotetiedonhallintajärjestelmään. Agentin vastausten tarkkuus ja läpinäkyvyys varmistettiin vastausten laajalla validoinnilla osana kehitystyötä. Lisäksi Agentti validoi omat vastauksensa ennen lopullisen vastauksen antamista käyttäjälle.
Tuotekuvaukset automaattisesti – brändin sävyyn ja eri kielille
Toisessa vaiheessa Lumene laajensi AI-ratkaisun käyttöä tuotetekstien luomiseen. Aikaisemmin tuotekuvaukset jouduttiin tuottamaan käsin ja mukauttamaan erikseen eri jälleenmyyjien ja markkinoiden tarpeisiin. Tämä työ oli hidasta, altista virheille ja resursseja kuluttavaa.
Uudessa ratkaisussa tuotekuvaukset generoidaan automaattisesti – tuotekuvaustemplaatin, täsmällisten tuotetietojen, käyttäjän antamien ohjeiden ja Lumenen tone-of-voice -materiaalien pohjalta. Käyttäjä voi Teamsin kautta pyytää esimerkiksi Saksan kielisen tuotekuvauksen tietylle tuotekoodille, jossa erityisesti korostetaan tuotteen sopivuutta herkälle iholle. Käyttäjä voi iteroida tuotekuvausta Agentin kanssa, kuten pyytää muutoksia, kehitysehdotuksia tai muita kieliversioita eri painotuksilla. Tekstit ovat yhdenmukaisia, brändiuskollisia ja ratkaisu tukee kuvausten luomista eri kielille.
Hyötyinä ajansäästö, tarkkuus ja viestinnän yhdenmukaisuus
AI-ratkaisu on tuonut Lumenen sisäiseen työhön merkittävää hyötyä. Tuotetiedon haku on nopeampaa ja luotettavampaa. Tuotekuvauksia ei enää tarvitse kirjoittaa alusta asti, vaan ne syntyvät muutamassa sekunnissa, aina brändin mukaisesti. Resursseja säästyy, virheet vähenevät ja sisällöntuotannon laatu paranee. Lisäksi samalla on luotu pohja seuraavien AI kyvykkyyksien ja agenttien luomiseksi keskitetyllä AI-alustalla.
AI-kehityksessä vaiheittaisuus tuo nopeita tuloksia ja rakentaa pohjan tulevalle
Isletin kokemuksen mukaan vaiheittainen lähestymistapa on usein tehokkain tapa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassa. Lumenen tapauksessa ratkaisu rakennettiin alusta asti siten, että se muodostaa keskitetyn tekoälyalustan, jonka päälle voidaan luoda uusia kyvykkyyksiä ja AI-agentteja tarpeen mukaan suoraan osaksi organisaation olemassa olevia prosesseja. Tämä mahdollistaa nopeiden hyötyjen saavuttamisen ensimmäisissä vaiheissa, kuten tuotetiedon haussa ja automatisoidussa sisällöntuotannossa, mutta samalla rakentaa joustavan ja skaalautuvan pohjan tulevalle kehitykselle.
Keskitetty alusta tukee eri tiimien tarpeita, mahdollistaa datan ja mallien tehokkaan uudelleenkäytön, sekä auttaa varmistamaan hallitun, turvallisen ja läpinäkyvän AI-kehityksen myös jatkossa. Näin AI ei jää yksittäiseksi kokeiluksi, vaan nivoutuu osaksi organisaation päivittäistä tekemistä ja strategista kehitystä.
Lisätietoja:
#Lumene #IsletGroup #tekoäly #AI #tuotetieto