Monet organisaatiot ovat jo siirtyneet Microsoft Azuren käyttäjiksi ja varovaisesti arvioiden reilusti yli 80% Suomen suurimmistakin organisaatiota käyttävät Azurea johonkin osa-alueeseen, on se sitten virtuaalikoneita, ohjelmistokehitystä, integraatioita, data-alustoja tai edistynyttä analytiikkaa, sekä koneoppimista.

Ennen vanhaan organisaatioilla (hybridimalleissa tietenkin edelleenkin ja tulevaisuudessakin osittain näin) oli joko oma konesali tai he ostivat konesalipalvelut joltain kumppanilta. Kuvio oli selkeä, eli kaikki infra tuli yhdeltä luukulta ja yksi kumppani tai oma tiimi vastasi kaikista palvelimiin, verkkoihin, palomuureihin ja palveluihin liittyvistä asioista.

Menemättä tässä kirjoituksessa sen tarkemmin julkipilvien hyötyihin, maailma on muuttunut edellä kuvatusta valtavasti, eikä vähiten go-to-market aikojen merkittävällä lyhentymisellä eri ratkaisuihin liittyen, kun palvelinta ei tarvitse tilata ja odotella että joku sen kantaa salin perälle ja liittää verkkoon.

Olen edelleen sitä mieltä, että keskitetty kumppani perusinfran ylläpitäjäksi on paras vaihtoehto myös julkipilvessä, eli yksi kumppani vastaa kaikista peruspurkeista ja verkosta palomuureineen. Julkipilvi maailma kuitenkin mahdollistaa mielestäni tehokkaamman ja kaiken kaikkiaan paremmankin mallin.

Tällä mallilla tarkoitan sitä, että tietyn osa-alueen kokonaisratkaisu, joka on omassa Azure-subscriptionissa (tai useammassa), voidaan ostaa sen alueen substanssiosaaja kumppanilta. Eli vaikka yksi kumppani hoitaakin pääosin perusinfraan liittyvät Azure-resurssit ja verkkoasiat, mielestäni tietyt täsmäratkaisut on jopa järkevämpää siirtää toisen kumppanin hoidettavaksi. Tämä mahdollistaa ennen kaikkea sen, että tämä tietty kumppani pystyy hoitamaan kaikki perusasiat, ilman että työtä tilataan yleiseltä kumppanilta, jolla ei ole syvää substanssiosaamista kyseisestä täsmäratkaisusta.

Kyseessä on tietenkin pohjimmiltaan Microsoftin Cloud Solution Provider (CSP) malli. Tässä mallissa tämä substanssiosaaja kumppani voi tarjota asiakkaalle Azure-tilauksen, jonka kustannukset kulkevat kyseisen kumppanin kautta ja lisäksi kumppanilla on laajat oikeudet ja mahdollisuudet seurata kustannusten syntymistä. CSP-malli ei koskaan sitouta asiakasorganisaatiota ostamaan maailman tappiin saakka Azure-kulutusta tietyltä kumppanilta, vaan kumppania voidaan vaihtaa tarvittaessa hyvinkin helposti (ellei osapuolten välisissä sopimuksissa ole sovittu jotain tästä poikkeavaa).

Islet tarjoaa asiakkailleen Azure-resursseja CSP-mallilla mm. SAP on Azure toimituksissa, sekä tietenkin myös data ja analytiikka-alueella. Todistetusti palvelutaso paranee ja kustannukset pysyvät paremmin hallinnassa, kun pystymme ottamaan vastuuta kustannusten syntymisestä, sekä käyttämään kustannuksien hallintaan liittyviä kyvykkyyksiä.

 

 

Voi tuntua ylimääräiseltä vaivalta, miksi ostaa esimerkiksi data- ja analytiikkaratkaisun Azure-kulutus Isletiltä, eikä ostaa sitä sieltä samalta perusinfrakumppanilta, jonka kautta suurin osa Microsoft lisensseistä ja Azure-kulutuksista tulee muutenkin. Alla lyhyt lista hyödyistä, mitä kokemuksemme mukaan tämä malli tuo jokaisessa tällaisessa tapauksessa:

Microsoftin CSP-mallin hinnoittelu on edullinen monilla tavoin

  • Yleisesti hinta voi olla jopa hieman halvempi, kuin esimerkiksi suoraan Microsoftilta luottokortilla ostaessa. Joka tapauksessa hinta ei ole koskaan korkeampi ja esimerkiksi Islet ei lisää Azure-hintojen päälle omaa erillistä katetta, päinvastoin, usein annamme pienen alennuksen asiakkaillemme listahinnoista.
  • Mallin ansiosta Islet saa täyden näkyvyyden kustannuksiin ja niiden syntymiseen, ennustettavuus parantuu merkittävästi ja asiakas voi saada Isletiltä toteutuneita kustannuksia kesken kuukauden ja ennustetarkkuus paranee.
  • Parantunut näkyvyys kustannuksiin parantaa mahdollisuuksiamme optimoida ratkaisua kustannusnäkökulmasta, esim. skaalaamalla eri komponenttien suorituskykytasoja käyttötarpeen mukaan, jne. Ilman näkyvyyttä kustannuksiin reaaliajassa, optimointi on tuuriammuntaa, eikä välttämättä johda haluttuihin tuloksiin.
  • Asiakas saa näkyvyyden koko ratkaisun kustannuksiin, eli Isletin tarjoamat asiantuntijapalvelut, sekä toimittamaamme Azure-pohjaiseen data- ja analytiikkaratkaisuun, ilman että ne hautautuvat muihin Azure-kustannuksiin.

Cloud Solution Provider (CSP) -mallin tuki

  • Yleisesti Isletillä on parempi mahdollisuus tukea asiakasta ongelmissa ja selvittää ongelmatilanteissa asioita suoraan Microsoftilta, ilman että asiakkaalta vaaditaan tukitikettien tekemistä.
  • Kolmansien osapuolien puuttuminen välistä mahdollistaa huomattavasti nopeamman ja kustannustehokkaamman palvelun.
  • Kokonaisratkaisua pystytään hallitsemaan paremmin, eikä kolmansien osapuolien apua tarvita esim. ylläpitäjän oikeuksia vaativissa tehtävissä tai muissa tietyissä konfiguraatioasioissa.

CSP-mallin vastuukysymykset

  • Kehitettävä ympäristö on aina täysin Isletin hallinnassa ja tästä johtuen vastuu on selkeä.
  • Jos ympäristön toimittaa toinen kumppani, eikä Islet, Isletin vastuu rajautuu suppeammaksi, eli vain sovellusta koskevaksi. Käytännössä tässä tapauksessa vastuu on lopulta asiakkaalla, vaikka asiakas ei asioista voisikaan oikeasti vastata.
  • Islet pystyy ottamaan ennustamaan kustannuksia ja ottamaan vastuuta kustannusten syntymisestä. Ei ole täysin poikkeuksellista, että joku resurssi jää virhetilanteessa synnyttämään valtaviakin kustannuksia, tällaisissa tapauksissa vastuu on aina loppujen lopuksi asiakkaalla, koska Islet ei voi siihen juurikaan vaikuttaa.

Haluaisitko kuulla lisää CSP-mallista ja sen hyödyistä ratkaisutoimituksissamme?

Janne Anttila CBO
Data and Analytics, Isletter
janne.anttila@isletgroup.fi 
+358 45 672 8569

##IsletGroup #data #analytiikka #Microsoft #Azure #CSP #cloud #cloudSolutionProvider

Like what you read? Share this!