Islet Group oli mukana kehittämässä KEHA-keskukselle työaikasovellusta, joka yksinkertaistaa työajan leimausprosessia ja parantaa käyttäjäkokemusta. Sovellus kehitettiin yhteistyössä Microsoftin kanssa ja osana modernin digityöympäristön uudistamisprojektia.
ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) on valtakunnallinen virasto, jonka n. 800 asiantuntijan henkilöstö työskentelee ympäri Suomea. KEHA-keskuksen ja ELY-keskusten noin 3700 työntekijää tekevät työajan leimauksia useamman kerran päivässä. Valtionhallinnon eKieku-sovelluksella erityisesti mobiilileimaaminen työpuhelimella koettiin hankalaksi ja aikaa vieväksi, kun tekniset ongelmat haittasivat sujuvaa käyttöä.
Ratkaisu ongelmaan saatiin, kun KEHA-keskuksessa testattiin Power Apps-kehitystä Microsoftin Power Platform-hallintamallin rakentamisen yhteydessä. Yhdeksi low-code pilottikohteeksi valittiin hankalaksi koettu työajan leimaaminen.
Johtava asiantuntija Mika Vahala KEHA-keskuksen tieto ja digitalisaatio -vastuualueelta taustoittaa haastetta: ”Leimaustapahtuma on sinänsä yksinkertainen, mutta jokainen tekee sisään/ulos-leimauksen neljä kertaa päivässä eli aamulla, lounaan yhteydessä ja iltapäivällä. Kun leimaajia on tuhansia, kyse on merkittävästä ajankäytöstä jokaisena työpäivänä.”
KEHA-keskuksen ja ELY-keskusten henkilöstö on ottanut uuden Työaika-sovelluksen innolla vastaan. Uusi Power Apps-sovellus ei vaadi VPN-yhteyttä, mikä poistaa mobiilikäytössä yhden välivaiheen ja tekee leimauksesta nopeampaa ja helpompaa. Sovellus toimii työaseman selaimien lisäksi Android- ja iOS-mobiililaitteilla.
Työaika-sovellus toteutettiin KEHA-keskuksen tieto ja digitalisaatio -vastuualueella yhteistyössä Microsoftin ja Isletin kanssa, osana digityöympäristön uudistamista.
Tämä innovatiivinen ratkaisu ei ainoastaan säästä aikaa, vaan myös parantaa käyttäjäkokemusta ja lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä. Sovelluksen käyttöönotto on osoitus KEHA-keskuksen sitoutumisesta modernin ja tehokkaan työympäristön luomiseen, joka tukee organisaation tavoitteita ja parantaa kokonaisvaltaista tuottavuutta.
Ratkaisun käyttöönoton hyötyjä:
- Ajan säästö: leimauksen kesto on lyhentynyt merkittävästi
- Käytön helppous: yksinkertainen käyttöliittymä ja sujuva toiminta tekevät sovelluksesta käyttäjäystävällisen
- Vapaaehtoisuus: uusi sovellus toimii rinnakkain eKiekun leimauksen kanssa, jolloin mahdollisissa häiriötilanteissa on käytettävissä toinenkin vaihtoehto
- Luotettavuus: sovellus toimii vakaasti ja on saanut positiivista palautetta käyttäjiltä
Työaikasovelluksen kehittämisessä tärkeintä oli yhdistää teknologinen ketteryys käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Uusi ratkaisu vastaa arjen haasteisiin, sekä tuo konkreettisia hyötyjä, kuten ajan säästöä ja parantunutta käyttökokemusta, sen laajalle käyttäjäjoukolle. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten dataohjattu kehitys ja modernit low-code työkalut voivat tehostaa julkisen sektorin toimintaa. Kohtuullisen pienelläkin investoinnilla voidaan saada aikaan merkittäviä säästöjä, sekä nostettua tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä.
Lähde ja kansikuva: KEHA-keskuksen uusi työaikaleimaussovellus tuo tehokkuutta ja helppoutta työpäivään!
Lisätietoja:
#IsletGroup #Microsoft #Digitalisaatio #Työaika #PowerApps #Työelämä #Innovaatiot #KehaKeskus #LowCode #PowerPlatform
